Vi presenteres for grusomme ting for tiden. Ting som har skjedd og som tenkes å kunne skje. Dette fører gjerne til frykt, og kanskje også tvil og anfektelse – hva vil skje med oss, og hvor er Gud i dette?
Elendighet forårsaket og opprettholdt av vår synd og skrøpelighet er nettopp julens kontekst. Det aktualiserer reformasjonssalmen: «Vår egen makt er intet verd, snart fikk vi banesåret. Men én går frem i denne ferd som Herren selv har kåret. Vil du hans navn få visst? Han heter Jesus Krist» (NoS 108). Den allmektige Guds plan demonstreres for oss ved at hans sønn og verdens – det vil si vår – frelser blir født blant husdyr i den gale barnemorderen Herodes sitt rike.
Israel fikk løftet om at «Jeg er Herren din Gud» (2 Mos 20:2) under dramatiske omstendigheter, og det ble erfart helt konkret i Betlehem: «Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel – det betyr: Gud med oss.» (Matt 1:23).
Hva det er at Gud er med oss, gjøres tydelig for oss i Jesu møte med mennesker i NT. Som Luther utrykker det: «Kristus står ved siden av oss i møkk og i arbeid, så det ryker av huden hans.» (WA 4:608f). Og det stoppet ikke der. Jesus gikk så langt at han byttet sin virkelighet med vår ved å ta vår synd på seg og gi oss sin rettferdighet (2 Kor 8)!
Du skal altså ikke forsøke å finne Gud i nyhetene. Han kommer derimot til deg som barnet i krybben og gir seg selv til deg, til frelse, så konkret at du kan gripe han, som Luther sier i Store katekisme. I dåpen, i forkynnelsens løfte og i nattverden. «Ordet» – Kristus (Joh 1) – «er deg nær, i din munn og i ditt hjerte.» (Rom 10:8). Han som kom som vår frelser og bror er, som reformasjonssalmen fortsetter, «den ene sanne Gud» som «skal beholde marken.» Kristus kom til vår elendighet og overvant det hele – for deg! Derfor kan vi feire jul hele året!
Teksten ble publisert i Underveis 4/12 først og er lettere redigert for foross.no av forfatteren. Underveis kan du lese her.