Vi kan undre oss over hvorfor navnet til en romersk leder i Israel er med i vår trosbekjennelse.
I hvert fall vitner navnet om at Jesus er en historisk person. Pontius Pilatus var landshøvding i Judea i årene 26-36 e.Kr. Som landshøvding ble han ansvarlig for Jesu død, selv om det var jødiske ledere som tok Jesus til fange og stilte ham for domstolen.
Navnet vitner også om at korsfestelsen ble utført av mennesker, på tross av at Gud selv hadde planlagt vår frelse gjennom Jesu død. På pinsedag påpeker Peter dette:
Han ble utlevert til dere, slik Gud på forhånd hadde bestemt og kjente til, og ved lovløses hånd naglet dere ham til korset og drepte ham. Apg 2:23
Jesus Kristus ble pint under Pontius Pilatus.
Vi vil aldri kunne forstå dybden og bredden av Jesu lidelse. Men la oss likevel grunne på det grusomme som skjedde med Jesus:
- Han var i angst og svettet blod
- Han ble forrådt
- Han ble forlatt av nære venner
- Han ble brutalt pisket og slått
- Han ble stukket av skarpe torner i hodet
- Han ble utkledd, hånet og spyttet på
- Han måtte bære den tunge korsbjelken
- Han ble spikret opp til korset
Jesaja hadde forutsagt at Jesus skulle lide, bli foraktet og forkastet. Han skulle bli behandlet som den verste kriminelle. Men Jesus led aldri på grunn av noe han selv hadde gjort. Fra et menneskelig synspunkt kan vi derfor si at den skyldfrie Jesus døde som et resultat av justismord.
Men Jesaja fikk også se noe annet:
Sannelig, våre sykdommer tok han, våre smerter bar han. […] Han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Jes 53:4-5
Da Jesus stod foran dommertronen, sa han ikke et ord. Han renvasket seg ikke, selv om han var uten skyld. Hvorfor? Jo, fordi han stod der nedtynget av våre synder. Den byrden var mye tyngre enn korset. Pilatus så en uskyldig. Men Jesus stod der som den ansvarlige for alle våre synder. Derfor kunne han ikke rettferdiggjøre seg.
I påskedramaet er den kriminelle Barabbas Jesu kontrast. Han må ha blitt sjokkert – og overveldet – av at en annen skulle dø i stedet for ham. Selv ble han satt fri.
Slik blir Barabbas et symbol på oss alle. Vi fortjener også å dø. Men Jesus Kristus, vår Frelser, ble knust i stedet for oss. Vi går fri! Takk, Jesus!
Andakten er en forkortet og bearbeidet versjon av en andakt som opprinnelig er skrevet for ei andaktsbok/troslærebok for kristne i Mongolia.