Hvordan skal det kristne livet se ut, og hvordan skal en kristen person forholde seg til alle lover og regler i bibelen? I dette programmet tar vi opp tråden fra forrige program, og dagens tema er lovens tredje bruk.
Dagens gjest er Arne Helge Teigen, doktor i Systematisk teologi, og førsteamanuensis ved Fjellhaug internasjonale høgskole. Arne Helge har nylig lansert boken «kors og frelse» hvor han tar et oppgjør med postmodernistisk kritikk av forsoningslæren. Du kan lese om denne boken her på foross.no
TVPT29 Lovens tredje bruk med Arne Helge Teigen
Ord og begrep
- Med Loven sikter et apsekt ved Guds ord. Når Gud taler til oss med krav, så kaller vi det for loven. Loven er derfor alt Gud ord som sier "du skal" eller "du skal ikke". Mer spesifikt bruker en gjerne ordet loven om de ti bud.
- Med Lovens tredje bruk sikter vi til det å bruke loven som en veiledning til det kristne livet
- Begrepene det gamle menneske og det nye menneske er omfattende teologiske begrep som forklarer noe av det som ligger i gjenfødelsen. Begrepene er hentet fra Paulus sine brev i det nye testamente. (Se f.eks Rom 6:1-11; Efes 1:3-5; Efes 4:22-24. Se også Joh 3:3-6)
- Det gamle menneske (også kjent som kjødet) sikter til menneskets "naturlige", uomvendte og syndige natur. Den Augsburgske bekjennelse, artikkel 2, uttrykker det slik: "...mennesker som er forplantet på naturlig vis, etter Adams fall blir født med synd, det vil si uten frykt for Gud, uten tillit til Gud og med begjær, og at denne arvelige sykdom og brist virkelig er synd, som fordømmer og også nå fører med seg den evige død for dem som ikke blir gjenfødt ved dåpen og Den Hellige Ånd."
- Det nye menneske sikter til det gjenfødte menneske, det vil si en helt ny skapning, som Gud har gjort. (f.eks. 2 Kor 5:17)
Kjærlighetsbudet
Matt 22:34-40
Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: «Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «‘Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ På disse to budene hviler hele loven og profetene.»