Det var ingen prester eller teologer rundt krybben i Betlehem. Likevel har all kristen teologi sitt opphav i miraklenes mirakel: at Gud ble menneske.
Hellig teologi stiger opp fra bøyde knær foran mysteriet om det guddommelige barnet i stallen. Det finnes ingen teologi uten denne hellige natten. Gud er blitt åpenbart i kjød, i gudemennesket Jesus Kristus – dette er det hellige mysteriet som teologien ble skapt for å beskytte og bevare.
Som vi feiler i forståelsen når vi tenker at teologiens oppgave er å løse Guds mysterium, å dra det ned til flat, vanlig menneskelig visdom, basert på erfaringer og fornuft!
Teologiens eneste embete er å bevare miraklet som mirakel, å forstå, forsvare og herliggjøre Guds mysterium nettopp som et mysterium. Dette og ingenting annet, er det derfor urkirken mener når den kaller oss til ikke å være lunkne i iveren (Rom 12:11).
Det handler om treenighetens mysterium og Jesus Kristus. Hvis julen ikke kan tenne en kjærlighet for hellig teologi i oss, sånn at vi, grepet og fengslet av Guds sønns mysterium i krybben, andektig og ærbødig reflekterer over Guds mysterier, da risikerer vi at de hellige mysteriers flamme er slukket i våre hjerter.
Teksten er hentet fra boken God is in the manger, og oversatt fra engelsk av Silje Kiil.