Det er 28 år siden sist! Endelig er vi med igjen i fotball-VM! Etter avansement fra gruppespillet med overbevisende seiere, er euforien på topp. "Vikingene" har gått som en farsott gjennom mediene idet seieren blir "rodd" i land. Fansen kan på ny synge "Seier'n er vår"!
Hvis man tenker på det, er det ganske underlig at tusenvis av fotballfans som ikke har hatt noen aktiv rolle under kampen, skal kunne synge "Seier'n er vår". Ikke har de gjort noe for å vinne, og har ikke kunnet påvirke resultatet (skjønt deres heiarop på tribunen ikke er ubetydelige). Det er jo ikke fansen som har vunnet, men spillerne som spilte kampen. Og allikevel får de synge som om de har vunnet selv.
Den som har tatt imot Jesus har virkelig grunn til å kunne synge "Seier'n er vår". På tross av at alt tilsier noe annet. For, som troende har vi i oss selv ikke noe å stille opp med i møte med synden, djevelen og verden – «Vi fór alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei» (Jes. 53,6). Allikevel har vi fått del i Kristi seier. «Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!» (1. Kor. 15,57)
Les det igjen – Gud gir oss seieren ved Jesus Kristus! Det er noe vi ikke har vunnet selv, men som blir gitt oss som en gave. Og det på tross av vår uverdighet!
Når landslaget vinner sine kamper, er det en midlertidig pris og en midlertidig glede. Landet som vinner verdensmesterskapet i fotball, regnes kun som verdensmester for de 4 følgende årene. Etter dette er det et nytt mesterskap som kårer en ny verdensmester. Dessuten kan ikke enhver nordmann kalle seg verdensmester i fotball dersom Norge (mot all formodning) skulle vinne VM.
Den seier som Kristus har vunnet for oss, har en evig gyldighet.
«Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle, og fant en evig forløsning.» (Heb. 9,12)
Og, selv om ikke vi var delaktige i Jesu seier over synden og døden, så får vi allikevel full del med Kristus i Hans seier ved troen. For ved troen er vi blitt forenet med ham: «Er vi blitt forenet med ham ved en død som er lik hans, skal vi også bli det ved en oppstandelse som er lik hans.» (Rom. 6,5) «Men i alt dette vinner vi mer enn seier ved Ham som elsket oss.» (Rom. 8,37)
Johan Nordahl Brun kunne knapt ha fått uttrykt dette på en mer treffende måte enn hva han har gjort i sin kjente påskesalme "Jesus lever, graven brast". I andre vers står det:
Jeg har vunnet, Jesus vant,
døden oppslukt er til seier.
Jesus mørkets fyrste bandt,
jeg den kjøpte frihet eier.
Åpen har jeg himlen funnet,
Jesus vant, og jeg har vunnet!
Dette gir oss kraft i kampen mot vår synd og skrøplighet – ved å holde Kristi seier framfor oss i kampen.
«Slik skal også dere regne dere som døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.» (Rom. 6,11)
Kanskje vi skulle la disse VM-tider med allsang av "Seier'n er vår" få bli til påminnelse om den evige seier som ved troen virkelig er vår? For om du enn skulle tape alt her i verden, men finner trøst i det Jesus har gjort for deg – da har du virkelig vunnet "mer enn seier".




